Au Pair guide

Jag har under en ganska lång tid funderat på att göra ett stort au pair inlägg om olika organisationer, förväntningar, vad jag känner, platser som jag tycker att man bör besöka i USA och så vidare. Det här är både bra för mig i och med att jag får prata av mig lite och för många andra som verkligen funderar på att åka iväg som au pair.

Jag har bestämt mig för att åka sommaren 2010, så det är alltså ungefär ett år kvar tills jag packar mina väskor och åker iväg. Jag kan säga att jag kommer att ha ganska stora förväntningar när jag åker, och det tycker jag att man ska ha. Visst, man behöver inte ha det men jag kan lova redan nu att de flesta som åker kommer att förvänta sig ganska mycket.


Jag tänkte börja med att prata lite om organisationerna. De största som jag känner till är Cultural Care, Sts au pair och Scandinaviska institutet.. Man har ju hört ganska mycket både bra och dåliga saker om de flesta av dem, kanske mest dåligt om Cultural Care men det är ju ändå den största. Just nu funderar jag mest på att åka med Scandinaviska institutet eller Cultural Care. Men vi får se, jag hinner säkert ändra mig minst hundra gånger innan jag har bestämt mig, tycker att det är jättesvårt. De några är bra på är de andra inte fullt lika bra på och tvärtom. Det är ju faktiskt många fler som trivs än vad det är som inte gör det.

Man behöver ju ha en del erfarenhet av barn för att över huvud taget kunna åka iväg. Jag tror att det är minst 200 timmar hos alla organisationerna men det är ju även bra att ha mer, så ett tips är att börja samla timmar så tidigt som möjligt.


En av de stora frågorna är ju vart man tillslut hamnar. Några stater som jag verkligen drömmer om att hamna i är New York, Massachusetts, Tennessee och California.

New York:
State capital: Albany
Yta: 54,475 miles²
Antal invånare: 19,000.000
Klimat: Har ett mycket varierande klimat, med årstider med tydlig sommar och vinter.
Kallas: The Empire State
Kända städer: NYC

Massachusetts:
State capital: Boston
Yta: 10,555 miles²
Antal invånare: 6,350.000
Klimat: Har tydliga årstider precis som i Sverige, men med en längre sommar och kortare vinter. På sommaren kan det bli mellan 30-35 grader.
Kallas: Bay State
Kända städer: Boston

Tennessee:
State capital: Nashville
Yta: 42,146 miles²
Antal invånare: 5,700.000
Klimat: Varma somrar och milda vintrar
Kallas: The Volunteer State
Kända städer: Nashville

California:
State capital: Sacramento
Yta: 163,707 miles²
Antal invånare: 33,900.000
Klimat: Ganska milt vid kusten, väldigt varmt i söder och kallare i norra delarna.
Kallas: The Golden State
Kända städer: Los Angeles

Jag har alltid varit inställd på att åka till en lite större stad, men sedan några månader tillbaka har jag även börjat fundera på de lite mindre städerna längre in i landet. Just nu är jag väldigt inställd på att åka till Nashville eller någon annanstans i Tennessee, men vi får se hur det blir. Man ska ju definitivt inte välja efter plats, gå helt på familjen istället. Hoppas bara att man verkligen väljer rätt familj så att man hamnar i en man tycker om och där man är omtyckt. Men det är mycket som blir vad man gör det till.

Innan jag bestämde mig för att åka som au pair funderade jag ganska mycket på att åka på bl.a. språkresa eller ett studieår utomlands, men jag kom fram till att det skulle bli alldeles för dyrt för mig. Så när jag hade varit lite deppig för det ett tag så kom jag in på hela det här au pair spåret och där är jag fortfarande. Kan inte tänka på något annat, det ska bli så kul!

Det finns så mycket som jag vill se och uppleva i USA. NYC, Disney World, Niagara fallen, Grand Canyon, Basebollmatcher, kulturen, allt! Men även om det finns väldigt mycket att se så får man inte glömma bort att man är där för att jobba och man ska ju göra sitt jobb bra. Det är en familj som har släppt in dig i deras liv och de litar på dig, så det är ju viktigt att man ger lika mycket tillbaka, om inte ännu mer.

Något som jag verkligen vill ta del av är den amerikanska kulturen med Thanksgiving, Halloween, 4th of July och allt vad det nu är. Jag är ganska sporttokig själv också så min bild av att det är helt galna i sport är ju inte helt fel heller. En till grej som alltid har varit en dröm för mig är att plugga på college och att man får göra det är ju bara ett plus. Grejen med college är ju att det finns så otroligt många olika kurser, allt från surfing och foto till ekonomi och historia. Kan säga att jag kommer att få det riktigt svårt att bestämma mig för något.

Om man vill åka som au pair gillar man att prova på och upptäcka nya saker. På ett sätt är det också riktigt modigt att våga ta steget och åka iväg. Jag menar man lämnar allt det som man har här hemma och åker till en plats där man inte känner en enda människa. När man ser det på det sättet blir man kanske lite fundersam. Men det flesta som har kommit hem efter sitt år borta säger att det är som att tiden har stått stilla här hemma i Sverige. Man har egentligen inget att förlora. Man måste bara våga!

Du kan arbeta som au pair om du..
..är mellan 18-26 år
..har barnerfarenhet
..har gymnasieexamen
..förstår och pratar engelska
..har körkort
..är positiv, självständig och flexibel
..inte har någon anmärkning i polisregistret
..kan var borta ett år

Jag tycker att om man bara någon gång har funderat på att åka, så ska man åka. Det blir som en chans i livet, man lär känna sig själv, man gör det helt för sin egen del + att det är en bra erfarenhet. Man får en chans att stå på sina egna ben och komma ut i världen. Jag vet att jag har missat hur mycket som helst som jag säkert kommer på senare men jag hoppas att jag har hjälp någon med allt mitt prat (även om jag inte har åkt själv än) och jag hoppas att det flesta som läst detta överväger att åka. Annars är det något som du kan tänka tillbaka på när du är 40 och tänka att "varför åkte jag inte". Det är en chans i livet, våga! Live the american dream, it's a once in a lifetime opportunity! Lämna gärna en kommentar.

Ha det bra!
Emma




 


Kommentarer
Postat av: Lollo

Du verkar vara lite lik mig. Jag ville också åka och studera ett år på college eller så, men jag skulle aldrig ha råd med det. Au pair är ju ett jättebra och billigt alternativ att få leva kulturen. Det kostar mindre än att åka på semester, och en semester där får man ju bara ha i högst 3 månader! Det här är ju mycket bättre.



Jag vill åka i april 2010, så vi vill ju nästan åka samma tid också ;) Skandinaviska Institutet har jag bestämt mig för, jag ska nog ansöka dit rätt snart. Jag tycker de verkar bäst, och så är de även billigast. Lustigt hur den kombinationen stämmer, men det kostar bara ca 5-6000 att åka med dem, jämfört med ca 10 000kr med Cultural Care...



Jag skulle väldigt gärna komma till Georgia eller North eller South Carolina. Tycker de verkar ha bra klimat och sådär. Men precis som du säger - man väljer ju såklart efter familjen! Jag kanske hittar drömfamiljen i New York - fast jag inte alls vill dit nu.

2009-05-01 @ 21:13:24
Postat av: Lollo

oj då, en Lollo till däruppe ;)



jag är som er båda.



Ville med studera utomlands men visste attj ag aldrig skulle ha råd med det. När min kompis började snacka om au pair fastnade jag direkt och nör jag var på utbildningmässa var där mycket omatt studera och au pair i USA och då bestämde jag mig :)



Jag kommer åka med CC, tycker bäst om dom och har bara fått posetiva saker fårn dom :) kommer precis osm du åka i sommaren 2010.. så långt till dess!



Jag vill helst åka til calefornien men inte till någon storstad utan lite precis utanför LA eller något :)



känner verkligen igen mig i allt du säger. Kul att ha n¨gon som är lika otoligt osm jag :D

2009-05-04 @ 21:15:39
URL: http://anystar.blogg.se/
Postat av: Caroline

Hejsan! Jag har varit au pair i atta manader nu och trivs jattebra med det. Bor ca 35 min norr om NYC och det ar helt perfekt!



Forst vill jag bara saga att Skandinaviska Institutet och Au Pair In America ar samma forening. Bara att de heter olika i USA och Sverige. De marknadsfor sig minst, men lagger reklampengarna pa au pairerna istallet. Jag akte med dem och det angrar jag inte. Mycket bra! Cultural Care har jag inte hort nagot bra om alls, forutom innan jag akte hit och pratade med dem. Da skulle de vara sa trevliga..

Ett tips ar att sikta pa nagon storstad sa man kan resa till de mindre om man skulle vilja det. Man far se mer och det finns dessutom fler au pairer och darmed mer folk att lara kanna :)

Hoppas det gar bra for dig! Hor garna av dig om det ar nagot du undrar. Lycka till!

Postat av: Lina_asken

Hejsan. Du har samma dilemma jag hade för några månader sedan. CC eller Au Pair in America? Ja, jag har valt. Jag väljer lätt Au Pair in America. Varför, jo de är smidigast, bäst hjälp, billigast och helt enkelt bäst, plus att deras organisation är ej vinstdrivande, vilket är väldigt bra, då man vet att de inte hjälper en för pengarnas skull, vilket CC gör. Och efter allt jag hört om CC så blir man rädd, aldrig jag skulle åka med dem. Jag kommer ett skriva ett inlägg i min blogg om en snar framtid, jobbar på det just nu.



www.breakaway.devote.se

2009-05-07 @ 00:21:49
Postat av: Lina_asken

Hej. Ja jag har enbart hört bra saker om skandinaviska institutet eller Au Pair In America som det heter. Jag tycker de är bäst rakt igenom, de har bäst hjälp, billigast (5-6000 jämfört med 10000 om man väljer cc) sedan så är allt mycket smidigare med SI då allt är online, ja nästan allt, inte referenserna och visumpappren. Det är massa som är bättre med SI än med CC T.ex hjälpen, med CC får man enbart hjälp hemma, och det är ju när man är i USA som man behöver dem som mest. Sedan är de fyra kursdagarna mycket mer innehållsrika och läroroika än med CC. Sedan ska hotellet vara jättebra som man bor hos med SI, jämfört med CC så tror jag det var en gammal skola, med kackelackor som man får bo i. låter inte så frestande...



Jag älskar North eller South Carolina. Kanske Gerorgia. Jag kommer ange att jag helst vill hamna där, men att jag vill gå på familjen. Jag vill inte som du, väldigt norr ut, som i boston. Tycker det är skönare lite mer söderut antingen i NC eller i CA.

2009-05-08 @ 12:27:36
URL: http://breakaway.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0